HRCC

Huisarts Reclame Consultatie Commissie

Bey by Bergman clinics 19-07-2023

Verwijzing: Het is onverstandig dat Bey by Bergman Clinics oproept een verwijzing te halen voor de borstprothese check.

Initiatiefnemer: Bey by Bergman clinics

Ordeel HRCC: Een overgrote meerderheid van de gevraagde huisartsen is van oordeel dat de oproep onverstandig is.

Toelichting:

Open brief:

Beste Bey by Bergman Clinics,

 

 

 

Voor zorgverleners is het een cruciaal tijdperk met drukte en krapte tegelijk. Zowel in het ziekenhuis, zelfstandig behandelcentra, als voor huisartsen. Om de zorgvraag zo goed mogelijk aan te kunnen, is het essentieel dat zorgverleners als team samenwerken. Een belangrijk onderdeel daarvan is met elkaar af te stemmen hoe, waarvoor en wanneer wij patiënten naar elkaar verwijzen.

 

Recent hebben jullie patiënten, die bij jullie een borstprothese hebben gekregen, benaderd middels een email om een prothese check te laten uitvoeren. Deze oproep is gedaan ongeacht of een patiënt klachten ervaart. Er wordt benoemd dat hiervoor een verwijsbrief nodig is van de huisarts. Dit terwijl jullie zelf als behandelaar een controle kunnen verrichten bij patiënten, zonder tussenkomst van de huisarts. De oproep die jullie doen leidt tot druk op de huisarts-patiënt relatie en onverstandige, incomplete en/of overbodige zorg. 

 

Een van onze collega huisartsen heeft al contact gehad met een van de artsen van Bey by Bergman Clinics. Hieruit bleek dat meerdere huisartsen al contact hebben opgenomen met Bey by Bergman Clinics vanwege de oproep die gedaan wordt. Wij hebben daarnaast collega huisartsen gevraagd wat ze van jullie oproep vinden. In totaal hebben 306 huisartsen een enquête ingevuld met daarin de vraag of jullie oproep verstandig is. 93% van deze huisartsen is van oordeel dat jullie oproep onverstandig is, 4% twijfelt, 1% heeft geen mening en 2% vindt het een verstandige oproep. 

 

Onze collega heeft al telefonisch contact gehad met een van de artsen bij Bey by Bergman Clinics. Daaruit kwamen enkele verbeterpunten naar voren. Wij zouden hier als Huisarts Reclame Consultatie Commissie (HRCC) graag betrokken bij zijn, om met jullie mee te denken in mogelijke opties om de zorg te verbeteren, voor zowel jullie, de patiënten als de huisartsen.

 

 

Alvast bedankt voor jullie begrip.

 

 

Met vriendelijke en collegiale groet,

 

De HRCC